Aquesta
setmana la majoria absoluta del PP al Congrés dels Diputats pot enterrar, amb
la convalidació del Reial Decret 16/2012 de 20 Abril (Medidas urgentes para
garantizar la sostenibilidad del sistema nacional de salud y mejorar la calidad
de sus prestaciones), un model de sistema sanitari universal segrestant el
debat polític, professional i social. La crisi és l’excusa per capgirar el
model sanitari que generarà desigualtats profundes i potenciarà el sector
privat assegurador i provisor. Amb un govern de CiU que ha fet les retallades
sanitàries més importants de totes les CCAA (amb un 14% menys de pressupost i
la decisió unilateral d’un euro per recepta i una proposta, més recent, del
conseller Mas Colell per incrementar els copagaments de l'Estat i instaurar
taxes d'hospitalització) que tenen ja conseqüències en l'equitat, la qualitat,
la precarietat i l'atur entre els professionals sanitaris catalans.
Ernest Lluch
segur que diria no. I exigiria un debat amb rigor i una opinió pública i
publicada molt més activa. Estem al davant d’un segrest informatiu en plena
societat de la informació.
La història
democràtica recent, la dels darrers trenta anys, ha aportat a Catalunya i
Espanya grans canvis, un període de pau, de prosperitat, de creixement
poblacional, de desenvolupament social i econòmic al costat d'altres aspectes
negatius secundaris, representats en una escassa memòria històrica, un excés d’economia
especulativa i dificultats constants en l'encaix de l'autogovern de Catalunya a
l’Estat.
Però segur
que l'entrada a Europa que va liderar el President Felipe González (enfront
d’una dreta espanyola, en aquell, moment poc europeista) va permetre la
construcció de sistemes de protecció social universals. El Sistema Nacional de
Salut, decidit per la Llei General de Sanitat el 1986, impulsada per aleshores
Ministre Ernest Lluch, és potser un dels millors exemples que ara corre el risc
de regressar a un model de vinculació a la Seguretat Social.
Veníem d'un
model franquista, ideat per Girón de Velasco, i no va ser fins a la majoria
socialista al Govern d'Espanya, que s'optà per un model de "Sistema
Nacional de Salut", universal, fora de la dependència de la Seguretat
Social i descentralitzat a les CCAA. Catalunya va ser la primera que va
incloure ja en l'Estatut d'Autonomia del 1979, el traspàs de les competències
sanitàries.
Segons
l’article 25 de la declaració dels Drets
Humans de les Nacions Unides, el Dret a la Salut és un Dret Humà. La
Constitució Espanyola del 1978, i els Estatuts vigents, també ho recullen. En
canvi, per a l’Organització Mundial del Comerç, la salut és “un servei
necessari”. Una tesi que sembla compartir el PP a través de la proposa per
desvincular l’empadronament al dret universal a l’accés al sistema sanitari
tornar a un model d'assegurament vinculat a la Seguretat Social.
Ara el PP vol
deixar fora les persones que no són al mercat laboral (els joves de més de 26
sense feina, estudiants universitaris, discapacitats per sota del 65%, població
nòmada, o persones divorciades o separades que no tenen treball, religioses i
professionals liberals) o les persones estrangeres anomenades “sense papers”.
També estableix copagaments que trencaran l'equitat a les persones amb vida
laboral activa, pensionistes o malalts crònics. El Govern del PP lamina el dret
a la salut i les competències de les CCAA sense plantejar reformes de calat, ni
tan sols les que estan al seu abast. Aquestes reformes permetrien ingressos i
estalvi, com ara la revisió de les mútues laborals i d'accidents i les
mutualitats de funcionaris. I tot això, sense un debat en profunditat i
generant por i desconfiança en moments de crisi amb tantes persones a l’atur o
en situació de precarietat social.
Dels tres
grans sistemes sanitaris universals, els que es financen per impostos són més
barats. Als EUA, el model majoritari d’assegurament privat, suposa una despesa
global sanitària del 17% del PIB. Els
models dits Bismarkians que depenen de
la Seguretat Social, com els casos d’Alemanya i França , suposen una despesa
sanitària a l’entorn del 11% del PIB. I els models Beveridge de Sistema
Nacional de Salut, universals i finançats per impostos, que s’apliquen a
Suècia, el Regne Unit gasten el 10%, i
Espanya, el 9% del PIB . A Catalunya la despesa és encara més baixa i
està situada pels volts del 8% de la despesa sanitària global i la despesa
sanitària pública se situa entorn del 6% del PIB. Els resultats en qualitat,
equitat i eficiència del nostre sistema, estan entre els deu millors del món. A
més, a Catalunya, l’atracció del sistema sanitari ha reforçat un model de
recerca biomèdica i d’innovació que arrossega sòlids sectors empresarials.
Quines són
doncs les raons pel canvi? Ideològiques. I s’apliquen a partir de la
desqualificació constant del sector i els serveis públics, per afavorir els
lobbys privats sanitaris. Per això CiU, en el fons, assenteix o és feble en la
crítica.
Què fer ara?
Des del
reconeixement de la dura situació econòmica i financera actual, i les
imposicions d'Europa de reducció del dèficit i del deute, cal fer emergir la
realitat i pactar les reformes a curt i mig termini. No cal canviar el model
universal.
Cal fer un
Front institucional. Els Govern del País Basc, d'Andalusia, de Navarra, de
Galícia i Catalunya, han demanat la suspensió del Decret per antiestatutari i
preconstitucional.
Cal fer un
front polític i social. I cal reclamar un debat rigorós a l’entorn de com
mantenir el sistema en aquests anys d'extrema dificultat, per propiciar un
pacte entre la majoria de formacions polítiques que ha de comptar amb els
professionals i pacients i agents socials i empresarials. Si canvien el model
d’accés universal finançat amb impostos, tots hi sortirem perdent socialment i econòmicament. El sector públic
sanitari és motor de l’economia, local i global, i es una part substantiva de
la cohesió i la pau social. Ha de formar part de la solució a la sortida de la
crisi i ens volen fer creure que n’és la causa.
El Periódico
de Catalunya 17 de Maig de 2012
Marina
Geli i Josep Mª Sabaté
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada