dimarts, 15 de febrer del 2011

Cal mantenir el ritme en les inversions a la xarxa pública de centres de salut.

 Les Inversions en Salut:  alarmisme i demagògia  del govern amb quins objectius?


El Pla d’inversions en infraestructures sanitàries 2004-2012 suposa una inversió de 5.400 M€, el 60 % de les actuacions ja estan acabades. El Pla és un instrument de planificació, que d’acord amb les necessitats de salut de la població detectades per les regions sanitàries i els governs territorials de salut, estableix les actuacions a desenvolupar per tal de millorar i modernitzar les infraestructures existents, fent-les més resolutives i eficients amb la incorporació de noves tecnologies diagnòstiques i nous sistemes tecnològics i d’ informació. També ha de facilitar l’accés i apropar els serveis als ciutadans, responent a les necessitats actuals i futures d’ acord amb els canvis demogràfics, les persones amb dependència i les prioritats establertes al Pla de Salut. L’ objectiu que es persegueix és aconseguir que els ciutadans puguin resoldre la major part dels seus problemes de salut en el seu entorn de residència.

El Pla d’ inversions és el resultat de la voluntat política del Departament de Salut de donar resposta a les necessitats de salut de la població, recollides en el Pla de Salut de Catalunya i contemplades en els instruments de planificació desenvolupats pel Departament de Salut durant el període 2004 -2010 (Mapa sanitari sociosanitari i de salut pública, Plans directors, plans estratègics i Plans de reordenació).

El Pla pretén millorar l’atenció a tot el territori en termes d’accessibilitat i proximitat, i també incrementar la capacitat de resolució de problemes i la qualitat assistencial de la xarxa d’ equipaments de salut d’ utilització pública: El Pla d’ inversions es converteix en garant d’ equilibri territorial, corregint la fractura territorial en matèria d’ equipaments sanitaris existent amb anterioritat i atura un creixement desigual a nivell territorial, inequitatiu a nivell de resolució dels problemes de salut i en clara tendència centralista que dóna com a resultat una penalització de l’atenció primària i la salut pública i una excessiva concentració dels serveis als hospitals.

Durant els primers mesos de l’any 2010, i com a conseqüència de la crisi econòmica, el Departament de Salut desenvolupa un conjunt de mesures per tal de racionalitzar els seus consums. Aquestes contemplen vàries línies d’actuació, algunes d’immediata aplicació, reducció de salaris, reducció de tarifes als centres concertats, mesures en l’ àmbit de farmàcia etc,  i altres, que tot i tenint un impacte similar pel que fa al pressupost en conjunt, són de més lenta aplicació. Entre aquestes últimes mesures, podem enumerar: les referents a la  racionalització administrativa, la reducció d’ entitats dependents del departament, la sortida de la propietat dels consorcis públics amb altres administracions,  i el replantejament del pla d’ inversions 2004-2012 ampliant el seu horitzó temporal d’ aplicació fins al 2015.

Aquest ajust del Pla d’Inversions es va fer tenint en compte tres qüestions , la primera és l’absolut respecte als objectius del pla, és a dir, cap projecte aprovat pel departament quedava sense concreció temporal, la segona que la participació del capítol d’inversions en el pressupost de salut dels anys 2010 a 2014 no superes el 2,5%, i la tercera que els sistemes de finançament de les obres fossin via GISA, ICF equipaments, Convenis amb Ajuntaments, sense oblidar que calia assegurar les inversions d’ alguns centres via concerts i plans d’ empresa.

En aquest nou pla ja fruit d’ una racionalització dels consums, per part del Departament de Salut liderat per la consellera Geli, hi caben totes, absolutament totes les inversions previstes i aprovades. Les inversions contemplades en el Pla 2004 – 2015 hi són totes les considerades necessàries i imprescindibles per garantir el futur més immediat de la nostra xarxa de centres de salut.

La partida destinada a inversions, incloses les ampliacions i reformes de centres, ha estat al 2010 un total de 244 M€, el que ha suposat un percentatge de menys del 2,5%.
Els consellers d’economia i el de salut saben perfectament que aquestes dotacions estan al límit per tal de mantenir el teixit productiu i si fem cas del conseller d’ empresa i ocupació precisament aquest és l’ objectiu preferent d’ aquest govern.

El govern actual al no endegar  las Inversiones previstes amb els temps acordats i  paralitzar els projectes iniciats o les obres ja adjudicades únicament aconsegueix  confondre als ciutadans, desorientar als professionals i faltar al respecte als ajuntaments implicats al no assumir els compromisos adquirits, no és un bon començament de legislatura, i ni ajuda a racionalitzar la despesa donat que aturar projectes pot ser més car que seguir-los fent.
Per tant, què es pretén amb tot això:  frenar la contínua capitalització de la xarxa publica endegada per l’ anterior govern? Per defecte, encoratjar a la iniciativa privada a invertir amb garanties?
Si creiem certament amb el model de provisió pública és necessari reconduir aquesta situació, fent possible el Pla d’ Inversions 2004 – 2015.

Josep Maria Sabaté Guasch
PSC Parlament de Catalunya

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada